|

Těhotné ženy si musí dávat pozor, co jíst

Výživa v těhotenství (a při kojení) je nesmírně důležitá. Patří totiž k faktorům, které ovlivňují jak zdravotního stav ženy, tak i vývoj a zdraví dítěte.

Výživa v těhotenství rovněž hraje důležitou roli při vzniku řady chronických neinfekčních nemocí hromadného výskytu včetně ovlivnění rizika vzniku vrozených vad. Celkovou zvýšenou potřebu vitamínů, minerálních látek a všech potřebných živin by měla v těhotenství zajišťovat dobře energeticky i nutričně vyvážená strava. Bohužel tomu tak ve většině případů není. Velice často ženy sice jí „za dva“, ale toto navýšení objemu stravy není ve prospěch zeleniny, ovoce a kvalitních bílkovin, ale sladkostí a fastfoodových jídel.

Ideální celkový přírůstek na váze je do 15 kilogramů u matek s normální před těhotenskou hmotností anebo 10 kilogramů u matek, jež před těhotenstvím měly nadváhu či obezitu.

Může se totiž při nedostatečné výživě matky stát, že miminko má nižší porodní váhu. Dnes už je známo, že tyto děti jsou v dospělosti více ohroženy některými metabolickými poruchami, například zvýšenou krevní hladinou cholesterolu, glukózy a inzulinu a tedy rozvojem obezity a cukrovky. Jedná se o tzv. programování chronických onemocnění „in utero“, tedy během nitroděložního vývoje plodu.

Příroda je však malý zázrak a je téměř na vše připravená. V případě nedostatku nejdůležitějších živin pro miminko v běžné stravě matky je umí tělo matky poskytnout ze svých zásob.

Vyvíjející se dítě nemá schopnost přijmout z těla matky všechny živiny, které potřebuje. Transport látek přes placentu je v mnoha případech zabezpečován koncentračním gradientem. To znamená, že pokud není koncentrace dané živiny v matčině krvi vyšší než v krvi dítěte, trpí jeho nedostatkem a hrozí porucha vývoje.

Výjimkou je vápník, jehož hladina v krvi matky je regulována hormonálně na úkor kostní hmoty matky. Nemá-li matka dostatečný příjem vápníku během těhotenství, může se to odrazit na jejím zdraví, ne však na zdraví plodu. Obdobnému využití zásob v těle matky dochází u vitamínů v rozpustných v tucích: A, D, E a K, jejichž zásoby jsou zpravidla vytvořeny v mateřském organismu.

Co mohou těhotné ženy jíst?

Co se týká stravy, je důležité konzumovat co nejvíce kvalitních čerstvých potravin a jídlo si raději připravovat doma, čímž se lze vyhnout většině aditiv (přidaných látek). Jedná se například o některé druhy konzervantů (dusitany v uzeninách a konzervách), většinu umělých barviv, sladidla a zvýrazňovače chuti (glutamát sodný), který je v mnoha kořenících směsích, polévkách z pytlíku apod. I když se oficiálně uvádí, že povolená aditiva v potravinách (tzv. éčka) jsou neškodná, je vhodnější konzumovat potraviny, které mají těchto přídavných látek co nejméně.

Při nadměrném váhovém přírůstku matky hrozí rozvoj těhotenské cukrovky, miminko je pak větší a hrozí komplikace při porodu.

V těhotenství je také nutné, aby se žena vyhnula jakékoli možnosti nákazy z potravy, aby u ní nedošlo k vážným zdravotním problémům. To znamená nekonzumovat nedostatečně tepelně opracované maso, vejce či majonézové saláty. Hrozí zde nákaza nejen salmonelózou, ale i velmi nebezpečnou listeriózou, kdy při nákaze může nastat potrat či samovolný porod mrtvého dítěte.

Raději si odpusťte:

  • zrající a plísňové sýry
  • majonézy, tatarky a výrobky, které tyto suroviny obsahují
  • volně prodejná grilovaná kuřata a obložené bagety

Naopak by se v jídelníčku těhotné ženy měly objevit níže uvedené prospěšné potraviny:

  • mořské ryby (jód, omega-3 mastné kyseliny)
  • zakysané mléčné výrobky (dobře vstřebatelný vápník a bakterie mléčného kvašení)
  • pohanka (obsahuje rutin, který podle některých studií zpevňuje cévy a je tak prevencí proti vzniku křečových žil a hemoroidů)
  • panenské oleje (nenasycené mastné kyseliny, vitamin E)
  • červená řepa, zelená listová zelenina, ořechy, rozinky, pomeranč (kyselina listová – nejdůležitější hlavně v prvních třech měsících těhotenství)

V těhotenství a následně i při kojení se nesmí zapomínat na dostatečný pitný režim. Neznamená to jen dostatečné množství, ale i zde platí kvalitní a zdraví prospěšné tekutiny. Těhotné ženy by se měly vyhnout nápojům velmi sladkým, syceným „s bublinkami“, kofeinem a samozřejmě alkoholu. Vhodné jsou ovocné, zelené, bílé čaje a voda. Na bylinkové čaje pozor, ne všechny bylinky jsou v těhotenství vhodné.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.